Ei vain määrä, vaan myös laatu

Ravitsemussuositusten mukaan noin kolmannes energiasta tulisi olla peräisin rasvoista ja korkeintaan 10 % energiasta saisi olla peräisin tyydyttyneestä rasvasta. Rasvaa ei siis pidä välttää, mutta sen laatuun kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Ruokavaliossa rasvan laatu pysyy hyvänä, kun laittaa leivälle kasvimargariinia ja maustaa salaatin kasviöljyllä, esimerkiksi rypsi- tai oliiviöljyllä. Tämän lisäksi hyviä rasvoja saadaan kalasta sekä pähkinöistä ja siemenistä, jotka täydentävät salaattiateriaa tai sopivat välipaloiksi.

Fazer Food Servicesin ravintoloissa käytetään lounasruoan valmistuksessa rasvana rypsiöljyä ja kasvimargariinia. Merkitsemme ruokalistaan tähdellä (*) ne ruokalajit, joissa täyttyvät ravitsemuskriteerit. Niitä ovat suositeltava rasvan määrä ja laatu sekä alhainen suolapitoisuus.

Fazer Food Servicen tuoteselosteessa kerrotaan rasvan osuus grammoissa ruokalajista.

Tämä lasketaan ruokalajista jonka paino on 100 grammaa.

Ensin ilmoitetaan tuotteen kokonaisrasva ja sen jälkeen tyydyttyneen rasvan osuus kokonaisrasvasta.